Deurne spreekt – en de Ombudsvrouw luisterde
Als het ergens in onze stad niet loopt zoals het hoort, dan zijn er gelukkig altijd mensen die luisteren. Karla Blomme, de Antwerpse Ombudsvrouw, bundelde in haar laatste jaarverslag 2024 opnieuw honderden verhalen van Antwerpenaren die zich niet gehoord voelden. En ja, ook in Deurne klonk er gemor. 142 klachten kwamen er vanuit ons district. Daarmee staan we op de derde plaats na Antwerpen-centrum en Borgerhout. In principe op meer dan 85.000 inwoners een klein aantal, gelukkig(!). Toch vielen daarbij enkele dingen op…
Wat stoorde Deurnenaars?
Veel klachten gingen over technische problemen bij Woonhaven – denk aan kapotte liften, vochtproblemen of communicatie die te lang uitbleef. In één schrijnend geval bleef een vrouw op de vierde verdieping wekenlang opgesloten in haar flat omdat de lift stuk was. Haar zoon kreeg van het loket van Woonhaven enkel het telefoonnummer van de liftmaatschappij. Die wees dan weer terug naar Woonhaven. Kafka, maar dan met natte voeten.
Ook het stadsbeheer in Deurne kreeg een veeg uit de pan. Zo was er een pijnlijke situatie rond een urne die onvindbaar bleek na de ontruiming van een nis op begraafplaats Silsburg. Familieleden kregen niet alleen te horen dat de urne weg was, maar ontdekten ook dat er zelfs geen proces-verbaal was opgemaakt van die verdwijning.
Verloren in procedures
De Ombudsvrouw merkte op dat burgers vaak verdwalen in digitalisering en procedures. Deurne is daar geen uitzondering in. Voor wie ouder is of minder digitaal vaardig, is de drempel naar hulp soms te hoog. Denk aan iemand zonder internet die een fietsplaats wil reserveren, maar nergens raakt – behalve gefrustreerd.
Bovendien is het “recht op vergissing” – de kans om een eerlijke fout recht te zetten zonder boete – in Antwerpen nog geen vast beleid. En dat zorgt voor ongelijkheid. Een vergeten registratie in een parkeerapp? Pech. Terwijl de stad wél rekent op begrip als zij zelf steken laat vallen.
Wat leren we hieruit?
Voorheen als raadslid en vandaag als districtsschepen lees ik zo’n verslag altijd met een dubbele bril. Enerzijds zie ik waar het misgaat en wat ons werk moeilijker maakt. Anderzijds toont het waar we verschil kunnen maken. Een telefoon opnemen, een brief duidelijker formuleren, sneller opvolgen. Het zijn geen grote revoluties, maar ze maken een wereld van verschil voor iemand die zich verloren voelt.
De Ombudsvrouw eindigt haar verslag met een mooie zin: “Tussen regels en mensen ligt ruimte voor rechtvaardigheid.” Laat dat nu net de plek zijn waar we in Deurne dag in dag uit proberen te werken.
Dankjewel, Karla
Tot slot wil ik graag Karla Blomme bedanken. Na 19 jaar stopt zij als Ombudsvrouw en gaat ze met welverdiend pensioen. Karla was een stem voor wie zich onmachtig voelde, een luisterend oor voor wie het noorden kwijt was, en een scherpe pen als het bestuur te kort schoot. In een stad waar soms veel wordt geroepen, koos zij steevast voor luisteren. Menselijk, rustig, rechtvaardig. Bedankt Karla, voor je engagement, je vasthoudendheid en vooral: je rechtvaardigheidszin. Antwerpen – en ook Deurne – zijn er beter van geworden.
Geniet van je pensioen, en weet dat je werk hier nog lang zal nazinderen.