In Deurne houden we van leven in de brouwerij – en waar komt dat beter tot uiting dan op onze markten? Als schepen zet Alain Hoeckx zich volop in om die wekelijkse markten weer te laten bruisen zoals vroeger: vol volk, geur van vers fruit en koffiekoeken, een babbel hier, een koopje daar. Want markten zijn meer dan alleen handel – ze zijn sociale ankerpunten, plekken waar je buren tegenkomt, verhalen uitwisselt en het Deurnse leven écht voelt.
Om die levendigheid terug te brengen, zetten we stevig in op zichtbaarheid en beleving. Via gerichte promotie, animatie, aantrekkelijke locaties en een flinke portie sfeer willen we onze markten weer aantrekkelijk maken – voor zowel bezoekers als marktkramers. Tijdens de jaarlijkse Maand van de Markt in april (in samenwerking met de provincie) doen we daar nog een schepje bovenop, met extra campagnes om Deurnenaars massaal richting de kramen te lokken.
Maar daar stopt het niet. We denken ook aan de toekomst. Nieuwe, beginnende ondernemers krijgen via een pop-upformule de kans om hun producten af te toetsen bij het publiek. Twijfelaars worden zo enthousiastelingen – en wie weet staan ze binnenkort wekelijks op onze markten.
Daarnaast onderzoeken we waar in Deurne nog ruimte is voor mobiele handel: een foodtruck op het plein, een kraam met verse churros in de wijk – het zijn net die initiatieven die een buurt kleur en karakter geven. Kwestie van letterlijk en figuurlijk wat meer ‘smoel’ in de straten te brengen.
Ook de foren – onze pleinen en ontmoetingsplekken – krijgen aandacht. Door in te zetten op groenvoorziening, zitplekken en goede verlichting, maken we van die plekken aangename ruimtes waar mensen graag blijven hangen. Niet alleen om iets te kopen, maar ook om gewoon te zijn.
Al deze acties – opgenomen in het bestuursakkoord van Deurne 2025–2030 – hebben één doel: van onze markten en foren weer echte trekpleisters maken, waar handel en gezelligheid hand in hand gaan.
“Markten zijn meer dan handel: het zijn ontmoetingsplaatsen waar het Deurnse leven voelbaar is. Ik wil ze opnieuw die plek geven in onze buurten.” – Alain Hoeckx