alain-hoeckx-marina-monden-winnares-maand-van-de-markt-wim-saerensplein

Marina wint gevulde #DeesIsWelDeurne caddie op de markt

Op onze Deurnese markten draait het al lang niet meer alleen om boodschappen doen. De markt is een plek waar mensen elkaar tegenkomen, een babbeltje slaan en lokaal kopen bij handelaars die hun klanten vaak nog gewoon bij naam kennen. Dat maakt een markt bijzonder. En net daarom doen we ook dit jaar opnieuw mee aan De Maand van de Markt.

Afgelopen week mochten we alvast de eerste winnares van onze lokale actie bekendmaken: Marina Monden. Zij ging naar huis met een unieke #DeesIsWelDeurne caddie, helemaal gevuld met cadeaus, lekkers en verrassingen van onze marktkramers.

En die zat écht vol.

Van verse producten tot kleine attenties en leuke geschenken. Bijna elke marktkramer legde iets in de caddie. Dat zegt veel over de sfeer op onze markten. Hier zijn marktkramers geen concurrenten van elkaar, maar mensen die samen zorgen voor beleving en gezelligheid in Deurne.

De Maand van de Markt is een initiatief van de vijf Vlaamse provincies, samen met de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel en lokale besturen. Tijdens de maand april worden wekelijkse markten extra in de kijker gezet als plekken van ontmoeting, lokaal ondernemerschap en kwaliteit. In heel Vlaanderen namen dit jaar meer dan 382.000 mensen deel aan de actie. Provincie Antwerpen was zelfs opnieuw de sterkste marktprovincie van Vlaanderen met meer dan 99.000 deelnames.

En eerlijk? Dat verbaast me niet.

Want ge voelt dat markten opnieuw aan belang winnen. Mensen kiezen bewust voor vers, lokaal en persoonlijk contact. Een markt is iets totaal anders dan snel door een supermarkt lopen. Ge krijgt advies, ge leert de mensen achter de kraam kennen en ge merkt dat er opnieuw meer waardering is voor lokale handelaars.

In Deurne zien we dat ook elke week opnieuw.

Daarom vind ik het mooi dat we met deze actie niet alleen prijzen kunnen uitdelen, maar vooral ook onze marktkramers eens extra in de kijker zetten. Zij staan weer of geen weer klaar voor hun klanten en zorgen mee voor leven in onze buurten.

En er is nog goed nieuws, want zaterdag 16 mei maken we opnieuw een winnaar bekend. Wie weet gaat de volgende gevulde #DeesIsWelDeurne caddie wel naar huis met iemand die dit artikel nu aan het lezen is.

alain hoeckx met marina monden maand van de marlt