alain-hoeckx-euronet-afhaalautomaten-in-deurne

Klanten missen bankautomaat… dus installeert dagbladhandelaar Eric er zélf één

In de Gijsbrecht van Deurnelaan, vlak bij de Bosuil, besloot dagbladhandelaar Eric Pillin om het heft in eigen handen te nemen. Omdat er in de buurt geen bankautomaten meer te vinden waren, plaatste hij er zelf één tegen de gevel van zijn winkel. Een opvallend initiatief, in rood en wit, dat meteen de aandacht trekt van buurtbewoners en Antwerp-supporters.

De motivatie van Eric is begrijpelijk. Steeds meer klanten klagen dat ze nergens nog aan cash geraken. Wie contant wil betalen, moet vaak een flink eind stappen. Door een automaat te plaatsen, wil hij zijn klanten helpen en tegelijk wat extra passage creëren in zijn zaak.

Toch is dit niet zonder aandachtspunten. Als schepen bevoegd voor lokale economie begrijp ik de nood aan toegankelijk contant geld, maar ik wil ook waarschuwen voor de keerzijde. Euronet, het bedrijf achter deze automaten, rekent vaak hoge transactiekosten aan. In het buitenland worden dergelijke automaten in reisgidsen en consumentenadviezen vaak afgeraden, precies om die reden. Het is dus belangrijk dat mensen weten waar ze hun geld afhalen en welke kosten daarbij horen.

Daarnaast zijn er op dit moment gesprekken bezig om in de buurt van de Bosuil een officieel Batopin CASH-punt te voorzien. Dat is een gezamenlijk initiatief van de grootbanken KBC, ING, BNP Paribas Fortis en Belfius om de spreiding van geldautomaten in ons land te garanderen. Zo’n locatie biedt meer zekerheid en comfort: er komen drie automaten, het geheel wordt overdekt en mensen zullen er niet alleen geld kunnen afhalen, maar ook storten.

Het is goed dat ondernemers meedenken, maar het mag niet de bedoeling zijn dat elke winkelier straks zelf een automaat moet installeren. Basisdiensten zoals geld afhalen horen in elke wijk vanzelfsprekend aanwezig te zijn. Dat is waar we als district samen met onze partners verder op inzetten.