Boterlaarbaan: eindelijk perspectief na jaren wachten
Vandaag kwam het Agentschap Wegen en Verkeer opnieuw langs het college met een update over de plannen voor de heraanleg van de N116, beter bekend als de Boterlaarbaan. Een dossier dat al jaren aansleept, maar nu eindelijk in beweging komt.
Wie in Deurne woont, weet waarover ik het heb. De Boterlaarbaan stond al jaren bekend als de brokkelbaan van Deurne: smalle fietspaden, versleten asfalt, onveilige kruispunten, weinig groen. Veel beloftes, weinig actie. Tot nu.
Onder het nieuwe bewind van Vlaams minister Annick De Ridder krijgt dit stuk Deurne eindelijk de aandacht die het verdient. En als districtscollege zijn we bijzonder tevreden dat in dit project veiligheid en leefbaarheid eindelijk voorop staan.
Wat staat er op de planning?
- Brede, comfortabele voetpaden
- Fietspaden die voldoen aan de richtlijnen
- Meer groen en minder verharding
- Behoud van bewonersparkeren waar mogelijk
- Duidelijkere kruispunten en betere verkeersdoorstroming
- Betere oversteken en toegankelijke bushaltes
- Een Hoppinpunt voor wie vlot wil schakelen tussen vervoersmiddelen
Het ontwerp is doordacht en houdt rekening met wat écht telt: de mensen die hier wonen, zich verplaatsen of hun kinderen naar school brengen. De plannen zijn nog niet voor morgen, maar we blijven als district nauw betrokken bij elke stap.
Na jaren van wachten, discussies en halfslachtige lapmiddelen, ziet het er eindelijk naar uit dat de Boterlaarbaan een veiliger, groener en aangenamer stuk Deurne wordt. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.