alain-hoeckx-luchthaven-deurne-toekomst-links

Deurne verdient beter dan een klein luid minderheidje

Ik heb gisteren het debat in de gemeenteraad gevolgd over de Antwerpse luchthaven. En eerlijk, er vielen me een aantal dingen op die het vermelden waard zijn.

De partijen uit het uiterst linkse spectrum spreken altijd over “de Antwerpenaar” en “de buurtbewoner”, alsof die allemaal tegen de luchthaven zouden zijn. Het tegendeel is waar. Het zijn vooral een handvol mensen die hard roepen, handig met (sociale) media omgaan en daarbij niet terugdeinzen voor misleidende uitspraken of acties. Ze zwaaien met onderzoeken van de Universiteit Antwerpen die beweren dat er in Deurne meer hinder is dan in Zaventem. Wie die studies met een nuchtere blik leest, ziet snel dat ze barsten van de subjectieve aannames.

Laat ons niet vergeten dat het protest vooral uit Mortsel komt. Ingrid Pira kondigde jaren geleden al aan dat ze de luchthaven wou sluiten, en dat blijft doorwerken. Ondertussen tonen de echte buurtbewoners iets anders: trots. Tijdens de viering van 100 jaar Groenenhoek, vlak bij de luchthaven, werd er zelfs reclame gemaakt voor 100 jaar luchthaven. Dat zegt genoeg.

Als de beweringen van links kloppen dat de luchthaven ongezond zou zijn, dan zouden in Zaventem en Charleroi al hele wijken onbewoonbaar moeten zijn. En in het buitenland? Dan zouden miljoenen mensen “doodziek” moeten rondlopen naast luchthavens die honderden keren drukker zijn dan de onze.

Het argument dat Zaventem “vlakbij” is, blijft een grap. Op papier klopt dat, maar in de praktijk verlies je een halve dag. De trein rijdt niet altijd, zit overvol, en probeer daar maar eens met een valies door te geraken. Met de wagen sta je gegarandeerd in de file. Voor linkse partijen is de auto sowieso een taboe, maar als iedereen met de trein moet, geraakt er gewoon niemand nog op. “Vlakbij” geldt enkel als je in Antwerpen-centrum woont, niet voor mensen uit het Waasland, de Kempen of de rest van Vlaanderen.

Wat ook nooit vermeld wordt, is het sociaal belang van onze luchthaven. Ze dient niet enkel voor passagiersvluchten, maar ook voor medische vluchten, orgaantransporten, opleidingen, rondvluchten voor scholen, en voor oudere of minder mobiele mensen. Voor hen zijn Zaventem of Charleroi haast onbereikbaar.

En dan die zogezegde subsidies. Extreemlinks probeert de mensen te doen geloven dat elke passagier gesponsord wordt. Nonsens. De steun van Vlaanderen dekt Europese veiligheidsnormen, niet de tickets van reizigers. De luchthaven is verlieslatend, ja, maar dat komt net door de beperkingen die door diezelfde partijen zijn opgelegd. Ze schieten eerst in de banden en klagen dan dat het voertuig niet vooruitgaat. Ondertussen vloeien miljoenen euro’s subsidies naar actiegroepen en organisaties die minder bijdragen aan de samenleving, maar wél handig weten te lobbyen.

Laat ons eerlijk zijn. Als de luchthaven ooit sluit, wat helaas niet ondenkbaar is, dan zoeken diezelfde groepen meteen een nieuw doelwit: de haven, de petrochemie, noem maar op.

We mogen onze stad niet laten gijzelen door een kleine minderheid die hard roept. Deurne is sterker dan dat. Onze luchthaven is meer dan een landingsbaan: ze is een stukje identiteit, werkgelegenheid en geschiedenis. Een symbooldossier, ja, maar vooral één dat de moeite waard is om voor te blijven vechten.